Tilbake
Varehandel
VIDEO

Fygital er svaret også i varehandelen

Grenseløs konkurransekraft hvor fysisk tilstedeværelse kombineres med gode digitale løsninger. Det er resepten for morgendagens handelsdrivende. – NÅ med video!


Butikkdøden brer om seg, og antall konkurser i varehandelen økte ifølge SSB med 13 prosent i fjerde kvartal i 2017 sammenlignet med samme periode året før. Også trønderske butikker rammes. Økende handel via nett er en del av forklaringen. Fortsetter utviklingen i samme retning, eller finnes tegn til bedring?

Det var temaet da landets fremste eksperter på økonomi og varehandel innledet på konferansen som SpareBank 1 SMN arrangerte i samarbeid med Næringsforeningen i Trondheimsregionen torsdag 19. april. Konferansen trakk godt over 100 deltakere.

 

Se film fra Varehandelskonferansen 2018

 

 

– Stadig mer digitalisert kundeatferd gjør at varehandelen står ved et veiskille. Markedet i dag er i kraftig ubalanse, sa analytiker og partner Reidar Mueller i Varde Hartmark.

 

En av tre i minus

Mueller tegnet et dystert bilde av en bransje hvor hver tredje handelsbedrift går med underskudd og det trolig vil gå fra vondt til verre framover.

– Ifølge våre estimater vil bransjen totalt ha en driftsmargin ned mot null i 2020. Det sier litt om alvoret i situasjonen. Netthandel, som i fjor var på ca. 46 milliarder kroner, utfordrer den tradisjonelle forretningsmodellen. Noe må skje, sa Mueller.

Partner Jostein D. Urne i Varde Hartmark anviste retning for de som ønsker å lykkes.

– Vinnerne blir de de som lykkes med å kombinere det digitale og det fysiske, det vil si utvikle en grenseløs konkurransekraft. Den fysiske butikken er slett ikke død, men den kan ikke stå alene lenger, sa Urne.

 

Merkevaren vinner

Investor Ola Mæle, som på 80-tallet slo seg opp med kleskjeden Bik Bok og siden har lyktes godt i andre bransjer, dokumenterte hvordan maktforholdet endrer seg i verdikjeden.

– Investorene tror merkevareeierne vinner, og detaljistene taper. Se bare på kursutviklingen til de store aktørene internasjonalt, sa Mæle og viste hvordan aksjekursen har beveget seg til globale kjemper hvor aksjekursene har beveget seg diametralt forskjellig for selskap som eier merkevarer og de som distribuerer dem.

Også Ola Mæle tror på kombinasjonen av fysisk tilstedeværelse og digitale løsninger. Han vil likevel helle kaldt vann i blodet på de som tror at netthandel vokser inn i himmelen.

– Netthandel står overfor to store fallgruver. Den ene er aktualisert i forbindelse med lekkasjeskandalen i Facebook. Det handler om personvern, hvor det er et gryende folkeopprør underveis. I tillegg setter stadig flere spørsmålstegn ved hvorvidt netthandel er bærekraftig. Bestiller du ei bukse via nettet fra Spania, buksa kommer i flyfrakt til Trøndelag, men så passer den ikke og buksa blir sendt tilbake, før ei ny bukse tar samme vei. Resultatet blir et krevende miljøregnskap.