Tilbake
Landbruk

Nå er det kortreist og ureist som gjelder

Tradisjonelt landbruk stanger hodet i produksjonstaket. – Tenk nytt og kreativt, sier banksjef Anja Gotvasli som nylig la fram sin årlige analyse av landbruket.


SpareBank 1 SMN er ledende landbruksbank i Trøndelag og Møre og Romsdal med 3700 kunder og samlet utlån til næringen på åtte milliarder kroner. Investeringsviljen blant bøndene er stor, og banken økte sine utlån til landbruket med 16 prosent i fjor.

 

– Nå når markedssituasjonen er slik at man har overproduksjon på alt av landbruksvarer, bortsett fra frukt og grønt, så er det tider for å tenke litt alternativt hvis man vil utvikle gården sin videre, sier banksjef Anja Gotvasli. Hun er bransjeansvarlig for landbruk i Sparebank 1 SMN.

 

Gotvasli tok nylig med Adresseavisen på besøk hos en av bankens kunder – til familien Berfjord i Berg Øvre i Inderøy kommune. Familien selger ureist kjøtt og akevitt for over sju millioner kroner i året.

 

– Berg gård er et fint eksempel på at det går an å gjøre andre ting enn å satse kun på volum, sier Anja Gotvasli til Adresseavisen.

 

– Vi har et marked som etterspør lokalprodusert mat. Vi har stor kjøpekraft i Norge og det er veldig fokus på dyrevelferd og hvordan maten blir produsert. Her på gården er maten faktisk verken kort- eller langreist. Den er ureist. Det klinger godt i forbrukernes ører, påpeker banksjefen.

 

– Vi har hatt en del gode år med ganske god prisvekst på melk og kjøtt. Tilskuddene har stimulert volumproduksjon, men så har vi fått overproduksjon og det gjør noe med prisene. Det kan gå mot tøffere tider hvis prisene reduseres og bøndene samtidig må finansiere andre markedsreguleringstiltak selv, sier Anja Gotvasli.

 

 

Banksjef Anja Gotvasli flankert av to bønder som våger å tenke nytt – Svein Berfjord (t.v.) og sønnen Petter Berfjord. Foto: LEIF ARNE HOLME.